עיבודו, סוגיו ושימורו של העור

במאמר זה נדבר על תהליך עיבודו של העור – חשוב להבין את התהליך כדי לדעת מהם סוגיו ואיכותו של העור. בנוסף ,אחד הגורמים למחיר הגבוה של העור הוא תהליך העיבוד.
נלמד להבדיל בין סוגיו של העור וניתן כמה טיפים לשמירה עליו לאורך זמן, כך שאם קניתם סלון מעור הוא יישמר לכם לשנים רבות בצורה מיטבית.

 

תהליך עיבוד העור – בקצרה

סוג העור השימושי בעיקר הוא עור פרה. עור הפרה הוא העבה ביותר בהשוואה לעורות בקר אחרים. לתכונה זו תפקיד גדול בשלב עיבוד העור. העור מחולק לשתי שכבות כאשר העליונה באיכות גבוהה ביחס לשכבה התחתונה.

אמצעי השימור לעורות הוא המלחה. לאחר מכן, משרים את העור במים כדי שיחזיר את הלחות האבודה. כדי להסיר את שערותיה, טובלים את העוד בסיד. לאחר מכן, העור יהיה בעובי של כ -4 מ"מ.

השלב החשוב הבא בתהליך ייצור העור נקרא שיזוף. העור מוחזק בחדר שיזוף. לאחר התהליך, העור ממוין ומדורג. לבסוף, העור מיובש עם סיום תהליך השיזוף. מאוחר יותר הוא נצבע בצבעים שונים ומשומן כדי להפוך אותו לרך ועמיד במים.

הידעת? איכות העור נקבעת גם על פי כמה אוכל קיבלה החיה ואיזה סוג. בעל חיים עם הרבה עקיצות יספק עור באיכות נמוכה יותר.

 

סוגי העור

אחרי שעברנו בקצרה על התהליך המורכב מעט, בואו נדבר על סוגי העור השונים:

 

עור מלא

סוג עור זה מתקבל מהשכבה העליונה של עור הפרה. יקר מאוד בהשוואה לסוגים האחרים ופחות מעובד וקשיח. עור מלא הוא הסוג האיכותי ביותר שאינו עבר ליטוש ושיוף במטרה להיות רך. לעור זה יש מראה טבעי, אפשר גם להגיד שהוא משתבח עם הזמן ומקבל מראה עתיק ומיוחד לאחר תקופה מסוימת.

 

עור עליון

בדיוק כמו עור מלא, סוג עור זה מתקבל מהשכבה העליונה. זוהי האיכות השנייה הכי טובה של העור שניתנת לביצוע. עור עליון משויף בכדי להסיר את הפגמים והסימנים שעליו. התוצאה היא השמטת הטבעיות והסיבים החזקים ביותר שלו. עור עליון נושם פחות מעור מלא ועמיד יותר בפני כתמים.

 

עור נובוק

סוג עור זה דומה ל"עור עליון". כמו קודמיו, עור נובוק מתקבל מהשכבה העליונה של העור. כשהוא משויף, העור מקבל מראה ומגע דמוי קטיפה. ניתן לצבוע אותו בכל צבע והוא עמיד יותר מ"עור עליון". לרוב משתמשים בעור זה בנעליים.

 

זמש

העור מתחלק לשניים. השכבה התחתונה מכונה עור מפוצל. סוג עור זה משמש בדרך כלל בכדי לספק זמש המשמש בתעשיית האופנה לייצור מעילים ונעליים כמו מגפיים. יתרה מכך, עור מפוצל יכול לעבור שיוף והבלטה כדי שיהיה לו מראה טבעי. זו יכולה להיות שכבת פוליאוריטן או שכבת ויניל. עור חצוי דומה לעור העליון אך מחירו זול יותר. עור חצוי אינו עמיד וחזק כמו העור השכבתי העליון, הוא נוטה להתקלף לאחר זמן נתון ,מה שהופך אותו ללא מתאים לשימוש יומיומי.

 

עור מחובר

ניתן לכנות עור מחובר גם כעור משוחזר. "עור מחובר" מורכב משאריות עור מעורבבות בפוליאוריטן או דבקים אחרים. התוצאה של פעולה זו גורמת לחומר להיראות כמו עור אמיתי, אולם התכונות שהוא נושא ביחס לעור הם מינימליסטיות ביותר.  עור מחובר בדרך כלל משמש לספרים, אלבומי תמונות וכדומה.

 

עור פו (דמוי עור)

סוג העור הזה הוא למעשה לא עור כלל, מעשה ידי אדם העשוי מפוליאוריטן וויניל. סוג עור זה אינו מורכב מעור אמיתי. הוא מעשה ידי אדם והוא עמיד ומשתלם במיוחד. דמוי עור יכול להיות במגוון צבעים וסוגי מרקם שונים. למרות שהחומר הזה אינו יכול להתקלף או להיסדק, הוא יכול להיקרע בניגוד לעור אמיתי.

חשוב להבין שדמוי עור הוא פתרון מצוין לאנשים שלא רוצים להוציא הרבה כסף על הרהיטים שלהם ופתרון מצוין לטבעונים או אנשים שבאופן כללי לא רוצים לפגוע בחיות מטעמים אידיאולוגיים.

השם "דמוי עור" נוצר למטרת שיווק ומיתוג של החומר כחומר יפה ואיכותי.

 

טיפים לקריאה לפני קנייה

 

בעת רכישת רהיט או חומר המורכב מעור, הנה גורמים שכדאי לזכור:

 

עמידות – כאשר אתם מחפשים לקנות רהיט או כל מוצר מעור עמיד ואיכותי, בחרו בעור עליון. עור נובוק הוא בחירה נוספת אפשרית, אך כתמים יכולים להיות מתסכלים לפעמים. הוא ידרוש קצת תחזוקה.

מחיר- ישתנה בהתאם לטיב העור. עור באיכות גבוהה יעלה לכם יותר אבל יהיה שווה את המחיר. עור באיכות נמוכה אמנם יעניק לכם את המראה הטבעי של עור אמיתי אך יהיה חשוף יותר לפגיעות, כלומר יתקלף או ייסדק עם השנים.

זמש מול נובוק-  שני אלה הם חומרים שונים מאוד. הנובוק מתקבל מהחלק העליון של העור, בעוד שזמש מתקבל מהחלק התחתון. לנובוק יש סיבי חלבון על פני השטח שלו והם בעצם מה שמעניק לעור מראה קטיפתי. בנוסף נובוק חזק יותר ומחוספס גם מזמש. מצד שני, הזמש קל יותר לניקוי וזול יותר.

איכות העור – לפני שקונים עור, דעו מה אתם מחפשים והאם יש לכם חלופות. יתר על כן, אם אתם מחפשים עור אמיתי, הימנעו מעור מחובר או מעור מפוצל (לפעמים זה יכול להיות מבלבל). כל עור שיש בו פוליאוריטן וויניל אינו עור אמיתי.

 

כיצד לזהות עור אמיתי ודמוי עור

 

מרקם – עור אמיתי יכול להיות חלק או מחוספס בהתאם לסוג, ולעתים אפשר להרגיש שהמרקם שלו אינו אחיד. מצד שני, בדמוי עור יש תחושה מוגזמת של שלמות ואחידות.

חומרים- לפני רכישת החומר, הסתכלו על התווית (במידה והיא קיימת). אם רשום שהחומר הוא עור אמיתי ואתם נמצאים בחנות שמחזיקה מעצמה, תוכלו לסמוך עליהם ורכוש את המוצר.

ריח- לעור אמיתי ריח יש ריח טבעי מובהק בהשוואה לעור דמוי עור. ל"דמוי עור" יש ריח דמוי פלסטיק.

מחיר- במצב שמראים לכם עור "אמיתי ואיכותי" והמחיר שלו זול באופן מחשיד, הסיטואציה צריכה להדליק לכם נורה אדומה.

 

תחזוקת עור

חשוב להבין שכל חומר דורש תחזוקה מסוימת , אם כבר השקעתם סכום כסף נכבד על עור אמיתי ואיכותי, וודאי תרצו שהוא יישאר יפה ועמיד לאורך זמן רב. הנה כמה טיפים לתחזוקה של עור:

 

  • להקפיד על חשיפה מינימלית של העור לשמש.
  • חשוב למנוע שפשוף של העור, אשר עם הזמן ידלדל אותו. לדוגמא, שפשוף של סלון עור בשולחן הסלוני עם הזמן יגרום לפגמים בסלון.
  • השתמשו בספריי או קרם לחות המתאים לעור כדי להוסיף לו לחות.
  • אזור בבית קריר ויבש ישמור על העור חדש ורענן לאורך שנים.
  • השתמשו במטלית לחה והימנעו ממגבונים או שימוש בסבון.

 

לכל שאלה או בקשה נשמח לענות בהתכתבות או טלפונית.